Limassol Therapy Center

Όσα Πρέπει να Γνωρίζω για την Λογοθεραπεία – Μέρος Β

Στο προηγούμενο μας άρθρο, αναλύσαμε:

Τί είναι η λογοθεραπεία
Ποιος είναι ο ρόλος του λογοθεραπευτή
Ποια είναι τα είδη των διαταραχών λόγου και ομιλίας;

Ας δούμε τώρα,

Πότε ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία;

  • Απουσία ομιλίας ή το παιδί χρησιμοποιεί απλοποιημένο λόγο συγκριτικά με παιδιά ίδιας ηλικίας (καθυστέρηση ομιλίας), παράδειγμα παιδιά που άνω των 2 ετών παράγουν λίγες λέξεις και δεν σχηματίζουν φράσεις (αντί για “θέλω νερό” – λέει “νερό”)
  • Ξαφνικά και απότομα σταματάει να μιλάει ή η ομιλία και ο λόγος του, αντί να βελτιώνονται, χειροτερεύουν. 
  • Δυσκολία στην άρθρωση, δηλαδή στην παραγωγή κάποιων ήχων / φωνημάτων έως τη νηπιακή ηλικία – παράδειγμα το παιδί δεν παράγει καθόλου τον ήχο /ρ/ (αντί για “ρολόι” – λέει “λολόι”) ή αντικαθιστά τον ήχο /θ/ με /σ/ (αντί για “θάλασσα” – λέει “σάλασσα”)
  • Συστηματικά γραμματικά και εκφραστικά λάθη – πχ το παιδί μπερδεύει χρόνους ρημάτων ή καταλήξεις (αντί για “εχθές πήγα” – λέει “αύριο πήγα”)
  • Δυσκολία στη ροή του λόγου, δηλαδή επανάληψη λέξεων, φράσεων ή μπλοκαρίσματα (τραυλισμός)
  • Δυσκολία στην έκφραση, δηλαδή στην αφήγηση μιας ιστορίας ή στην περιγραφή της ημέρας του.
  • Χρήση περιορισμένου λεξιλογίου ή απουσία χρήσης νέων λέξεων
  • Δεν αντιδρά σε ήχους και δεν δείχνει σημεία επικοινωνίας με το περιβάλλον.
  • Κάνει επαναλαμβανόμενες, μονότονες κινήσεις του σώματος, του κεφαλιού ή των άκρων. 
  • Έχει εμμονές ή ασχολείται με ιδιόρρυθμο τρόπο με τα αντικείμενα και τα παιχνίδια του.
  • Δυσκολία στην κατανόηση του λόγου, δηλαδή στην εκτέλεση απλών/σύνθετων εντολών – παράδειγμα δείξε την μπάλα ή φέρε μου το μπλε αυτοκινητάκι.

Είναι αναγκαίο για το παιδί να εντάσσεται άμεσα σε πρόγραμμα λογοθεραπείας, πρώιμης παρέμβασης, όταν υπάρχει διάγνωση όπως Αυτισμός, σύνδρομο Down, Βαρηκοΐα-Κώφωση, Εγκεφαλική Πάρεση.

Οι γονείς είναι θα πρέπει να παρατηρούν τις δυσκολίες που παρουσιάζονται στην πορεία της ανάπτυξης του παιδιού,και αν επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητά του. Θα ήταν είναι ωφέλιμο οι γονείς να συμβουλεύονται έναν λογοθεραπευτή σχετικά με την αναγκαιότητα ή μη της παρέμβασης.

Στο πρόγραμμα λογοθεραπευτικής παρέμβασης είναι πολύ σημαντικό για την εξέλιξη της θεραπείας, η δόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στους γονείς και στον λογοθεραπευτή καθώς και ανάμεσα στον λογοθεραπευτή και στο παιδί. Η έγκαιρη πρόληψη και παρέμβαση προϋποθέτει μία καλύτερη πρόγνωση για το μέλλον του παιδιού.

Στάδια φυσιολογικής εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου

Έως 2 χρονών:

  • Το λεξιλόγιό του παιδιού διαθέτει 20-50 λέξεις.
  • Υπακούει σε απλές εντολές π.χ. δώσε μου την μπάλα σου
  • Χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις π.χ. θέλω νερό
  • Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ χτενίζει την κούκλα, απαντάει το τηλέφωνο κ.α).

Έως 3 χρονών:

  • Απαντάει σε απλές ερωτήσεις.
  • Κάνει απλές προτάσεις π.χ. θα πάω στον παππού
  • Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο.
  • Του αρέσουν τα παραμύθια και τα παρακολουθεί με ευκολία.
  • Κάνει ερωτήσεις τύπου τί είναι αυτό;

Έως 4 χρονών:

  • Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων τύπου ποιος; πού; Γιατί ; πότε; Π.χ. ποιος μας βάζει εμβόλιο; Πού είναι τα παπούτσια σου; Πότε πάμε στα χιόνια;
  • Η ομιλία του είναι  κατανοητή και από άγνωστους.
  • Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.
  • Μπορεί να διηγηθεί δικές του εμπειρίες π.χ. τί έκανες σήμερα
Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι λογοθεραπευτές στα παιδιά και στους ενήλικες;

1. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Κατά την αξιολόγηση ο λογοθεραπευτής εξετάζει και συλλέγει τα δεδομένα για τα χαρακτηριστικά, τις ικανότητες και τις ανάγκες του ατόμου με σκοπό να ληφθεί μια κλινική απόφαση. Η διαδικασία της αξιολόγησης μας επιτρέπει με τα δεδομένα που συλλέξαμε να θέσουμε στόχους για τη θεραπευτική παρέμβαση καθώς και το χρονοδιάγραμμά της.

Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της αξιολόγησης, τότε προχωράμε στην ανάλυση των πληροφοριών αυτών με σκοπό τη διάγνωση- διαφοροδιάγνωση της τυχόν υπάρχουσας διαταραχής.

2. ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Παρέχουν θεραπευτικά προγράμματα στοχεύοντας στη μεγιστοποίηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού.

3. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Αναπόσπαστο κομμάτι του λογοθεραπευτή είναι η συμβουλευτική προς τους γονείς ή την οικογένεια και το άμεσο περιβάλλον του ατόμου. Επίσης ο λογοθεραπευτής περιλαμβάνει γραπτές αναφορές προς το σχολείο του παιδιού και τις ιατρικές υπηρεσίες, στις οποίες υπάγεται, με στόχο την ενημέρωση των επαγγελματιών υγείας που ασχολούνται με το παιδί σχετικά με την πρόοδο του αλλά και για την ανταλλαγή πληροφοριών με σκοπό την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων του παιδιού.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου κατά την διάρκεια της γλωσσικής του ανάπτυξης;
  • Είναι πολύ σημαντικό όταν να  του μιλάτε απλά και αργά.
  • Όταν κάνετε μία δραστηριότητα μαζί του περιγράψτε του τί κάνετε π.χ. Κοίτα τώρα θα ζωγραφίσουμε με το κόκκινο χρώμα!
  • Μην χρησιμοποιεί μωρουδίστικη ομιλία, το καλύτερο είναι να χρησιμοποιείται σωστές λέξεις και ολοκληρωμένες προτάσεις.
  • Να το ακούτε προσεκτικά όταν σας μιλάει, ώστε να ενισχύεται την αλληλεπίδραση μαζί του.
  • Προσθέστε καινούργιες λέξεις συχνά όταν του μιλάτε για να εμπλουτίση το λεξιλόγιο του.
  • Όταν το παιδί δεν καταλαβαίνει μία λέξη δώστε του τον απαραίτητο χρόνο και εξηγήστε του.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να κόψει το μπιμπερό και την πιπίλα, εφόσον τα χρησιμοποιεί ακόμα.
  • Παροτρύνετε το να κοινωνικοποιείται και με άλλα παιδιά μέσα από το παιχνίδι και εξωσχολικές δραστηριότητες
  • Εισάγετε το διάβασμα διάβασμα ιστοριών μαζί και διηγηθείτε της στο παιδί. Έτσι, ενθαρρύνετε μια θετική στάση προς την ανάγνωση και τη γλώσσα, ακόμη και αν το παιδί είναι πολύ μικρό μπορεί να αλλάζει τις σελίδες και να δείχνει εικόνες.
  • Δώστε την ευκαιρία να σας βοηθά στο σχεδιασμό και προγραμματισμό δραστηριοτήτων π.χ. να διακοσμήσετε μαζί το χριστουγεννιάτικο δέντρο ή να ψήσετε μπισκότα.
  • Επιβραβεύετε τις οποιεσδήποτε προσπάθειες του για ομιλία
  • Δώστε του την ευκαιρία να συμμετέχει σε οικογενειακές συζητήσεις.
  • Προσπαθώ να είμαι σωστό γλωσσικό πρότυπο για το παιδί.
  • Ποικιλία εκπαιδευτικών παιχνιδιών: όπως παιδική κουζίνα, τηλέφωνο, αυτοκινητάκια, κύβους, μπάλα, παζλ, κούκλες επιτραπέζια παιχνίδια, βιβλία κ.α.
  • Διατηρώ πάντα συνεργασία με το σχολείο.

Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου
Λογοθεραπεύτρια