Limassol Therapy Center

“Διάσπαση Προσοχής” ή αλλιώς “ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα)”

Μία διάγνωση, δύο οπτικές και μερικές συμβουλές

Ορισμός

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι ένα σύνδρομο που αναφέρεται σε άτομα, που αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες με την προσήλωση της προσοχής τους σε μία δραστηριότητα ενώ ενδέχεται, παράλληλα, να εμφανίζουν σωματική υπερδραστηριότητα. Ειδικότερα τα άτομα με ΔΕΠ-Υ χαρακτηρίζονται από απροσεξία, αδεξιότητα, δυσκολίες στην αφοσίωση στις σχολικές υποχρεώσεις ή τη συμμόρφωση σε υποδείξεις. Η διαταραχή μεταφράζεται ως ανικανότητα ρύθμισης της συμπεριφοράς. Συχνά, σχετίζεται με αρνητικές επιδόσεις στο σχολείο, καθυστέρηση (ελλείμματα) στη μάθηση και στην επικοινωνία. (πηγή)

Δασκάλα
Παιδί με ΔΕΠ-Υ
”Σταμάτα να κοιτάς τον πίνακα με τις ζωγραφιές, κοίτα στο βιβλίο σου καλύτερα”
”Μα κυρία χωρίς να το θέλω οι ζωγραφιές στον πίνακα τραβάνε την προσοχή μου”
”Σήκωσε το χέρι σου πριν μιλήσεις και μην πετάγεσαι“
”Κάνω πολύ γρήγορες σκέψεις και δυσκολεύομαι να σταματήσω, και γι αυτό διακόπτω ή μιλάω συνέχεια. Επειδή απλά θέλω να μιλήσω“
”Κάτσε επιτέλους στην καρέκλα σου και μην πηγαίνεις συνέχεια για τουαλέτα/νερό”
”Δεν θέλω συνέχεια τουαλέτα/νερό. Δυσκολεύομαι να παραμείνω καθυσμένος”
”Σταμάτα να κουνιέσαι συνέχεια!“
”Δυσκολεύομαι να παραμέινω ακίνητος και αγχώνομαι συνέχεια, γι αυτό κουναώ συνεχεια χέρια, πόδια ή στριφογυρίζω στην καρέκλα μου“
”Περίμενε τη σειρά σου!“
”Μερικές φορές μου είναι αδύνατον να περιμένω τη σειρά μου και να ακολουθήσω εντολές“

Από την αίθουσα εργοθεραπείας στην τάξη του σχολείου. Μερικές συμβουλές προς τους δασκάλους!

  1. Ενημερώστε τους υπόλοιπους δασκάλους του παιδιού.
  2. Ακούστε το παιδί και τις ανάγκες του.
  • Τροποποίηση περιβάλλοντος της τάξης:
  1. Τοποθετήστε το παιδί σε μία θέση κοντά σας μακριά από σχολικές εργασίες, φωτογραφίες, ανακοινώσεις κλπ.
  2. Καλό θα ήταν το παιδί να κάτσει με ένα μαθητή υπόδειγμα, ο οποίος δεν θα τον αποσπά αλλά αντιθέτως θα είναι παράδειγμα προς μίμηση γι αυτον.
  3. Επιτρέψτε ελευθερία κινήσεων στο θρανίο του μαθητή με ΔΕΠΥ.
    Δώστε την ευχέρεια να φτιάξει τη τσάντα του και να οργανώσει το χώρο του, πάντα με επίβλεψη και σαφή όρια.
  • Αναγνώριση και διοχέτευση της κινητικής ενέργειας του μαθητή:
  1. Ανάθεση υπευθυνοτήτων μέσα στην τάξη, όπως : σβήσιμο πίνακα, μοίρασμα φυλλαδίων/τετραδίων κ.ά.
  • Οργάνωση της τάξης:
  1. Εφαρμογή κανόνων στην τάξη, που θα της ακολουθούν όλα τα παιδιά.
  2. Χρήση ημερολογίου με τις προγραμματισμένες δραστηριότητες της ημέρας, της εβδομάδας και του μήνα.
  3. Καταμερισμό των εργασιών για οργάνωση και καθαριότητα της τάξης.
  • Κατανόηση της αισθητηριακής υπερφόρτωσης και διάσπασης προσοχής του μαθητή με ΔΕΠ-Υ:
  1. Προσπαθήστε να είστε ανά διαστήματα κοντά στο μαθητή.
  2. Αντικειφτθέιτε έγκαιρα την αύξηση της έντασης και βοηθήστε την αποφόρτιση του.
  3. Εφαρμόστε μια ρουτίνα στις δραστηριότητες της τάξης με καθοδήγηση και επίβλεψη στη μετάβαση των δραστηριοτήτων.

Γιάγκου Ελένη
Εργοθεραπεύτρια